Turundus internetis

Turundus internetis, kampaaniad ja muud digivaldkonna tegevused saad Sevenline tütarfirmalt Dreamgrow Digital.

Internet on muutunud inimeste igapäevaelus tavaliseks meediakanaliks. 2005. aasta lõpus kasutas TNS Emori uuringu andmetel regulaarselt internetti 58 protsenti 6-74 aastastest eestimaalastest, mis on ligikaudu 700 000 inimest.

Külastajate arvu poolest on internetikeskkonnad nn vanast meediast juba mööda läinud. Neti.ee, delfi.ee ja rate.ee on oma külastajate arvuga suuremad päevalehed selja taha jätnud ja võistlevad populaarsemate telesaadetega. Neti otsingumootorit külastab iga nädal 600 tuhat inimest (TNS Metrixi). Internet on kohal, täna, kuid siiani ei pööra enamus ettevõtteid sellele olulist tähelepanu.

Kui esmapilgul ei olegi pilt väga hull, enamus ettevõtetel on kodulehed olemas, siis natukene põhjalikumalt uurides võib näha, et need ei täida oma ülesannet. Jääb mulje, et suur osa kodulehti on valmis tehtud selleks, et see asi endal kaelast ära saada ja keegi ei ole tegelikult läbi mõelnud, mis on kodulehe eesmärk ja kuidas see haakub firma üldise turundustegevusaega. Keskmine Eesti ettevõte ei ole veel endale teadvustanud internetiturunduse võimalusi.

Mis on internetiturundus?

Internetiturundus tegeleb väga paljude asjadega alates e-maili kampaaniatest ja otsingumootoritest ning lõpetades avalike suhetega internetis. Kõigil neil tegevustel on aga kaks peamist sihti.

Esimene neist on potentsiaalse kliendi toomine ettevõtte kodulehele. Kui inimesed ei leia firma kodulehte, siis ei ole sellest teile ka mingit kasu. Samahästi võiks pimedas toas reklaamplakateid kleepida. Internetiturunduse abil saab muuta ettevõtte kodulehe lihtsamini leitavaks ja tulemuseks on kordades kasvav külastuste arv.

Teiseks eesmärgiks on kodulehele jõudnud külastaja tegutsema panemine. See eesmärk on väga sarnane üldise turundustegevusega, mis suunab külastajat teile vajaliku toimingut tegema. Olgu see siis ostu sooritamine, tellimuse andmine, infopäring või midagi muud, mis on ettevõttele vajalik. Koduleht peab sisaldama külastajat huvitavat infot, võimaldama tal soovitud tegevusega hõlpsasti hakkama saada ja võitma tema usalduse, et ta tahaks ettevõttega asju ajada.

On aeg hakata kodulehte tõsiselt suhtuma ja arvestama sellega, kui ettevõtte ühe tähtsaima kommunikatsioonikanaliga. Mitmes ettevõttes olen näinud, et kodulehega tegelevad IT-inimesed. Sellest tuleks üle saada. Koduleht on turundus- mitte IT-projekt.

Alustage kohe

Internetiturundus kogub hoogu ja üha rohkem ettevõtteid avastab, et internet on suurepärane kanal oma potentsiaalsete tarbijateni jõudmiseks. Täna alustades on võimalus olla esimeste seas ja saavutada häid tulemusi, sest konkurendid ei ole veel kohale jõudnud. Mida hiljem te oma tegevusega alustate, seda suurem on oht üldisesse massi sulanduda ja oma esmalöögi eelised maha mängida.

Alustamiseks ei ole palju vaja. Vaadake oma koduleht kliendi pilguga üle ning lisage sisu, mis aitab kliendil otsuseid langetada, annab talle nõu ja jätab teie ettevõttest abivalmi ning asjatundliku mulje. Arvestage sellega, et internetikasutaja ei taha lugeda reklaamjuttu vaid ootab sisukat ning objektiivset infot. Seepärast ärge võtke tekste oma trükitud müügimaterjalidelt, mida on nõus läbi lugema vaid korrektor, sest talle makstakse selle eest.

Kui jätate internetiturundusest meelde vaid ühe tõetera, siis on see “Lisa sisu!” (pidevalt, kogu aeg, nii tihti kui võimalik). Inimesed ei kulge sihitult mööda interneti. Enamjaolt on neil eesmärk ja nad otsivad infot oma sihtide teostamiseks. Kui te suudate neile seda pakkuda, siis saavad teist sõbrad, kui aga mitte, siis ei näe te neid enam kunagi. (Mida jälgida kodulehele sisu kirjutamisel?)

Eesti väikesele ja keskmisele ettevõttele annab koduleht ja läbimõeldud internetiturundus võimaluse konkureerida suurte tegijatega ning viia oma ettevõte väiksemate kuludega välisturgudele.

Konkureerige suurte tegijatega

Internet on oma olemuselt demokraatlik, see tähendab, et ükski leht ei ole teiste suhtes kuidagi eelisolukorras ja see tagab kõigile võrdsed võimalused. Tänu sellele on internet alustavale ja väikesele ettevõttele kõige odavamaks viisiks oma turundustegevusega häid tulemusi saavutada. Kuigi suur eelarve on alati abiks, siis ei ole võrgus oluline, kas tegemist on 200 riigis esindatud hiidkorporatsiooniga või väikese firmaga Põlvamaal. Oluline on sisu ja kuidas see on esitatud.

Internet on koht, mis võimaldab väikestel ja keskmistel ettevõtetel konkureerida suurtega. Peamiseks põhjuseks on asjaolu, et internet areneb väga kiiresti ja suured ettevõtted ei jõua tihti piisava kiirusega kohanduda ning see annab eelise väiksematele ettevõtetele. Nii saavadki väiksemad ettevõtted edukalt konkureerida miljoniliste reklaamieelarvetega.

Eksport

Eesti on väike ja paljud ettevõtted otsivad võimalusi oma toodete ekspordiks. Internetiturundus on päris kindlasti odavaim viis oma toodete ja teenuste tutvustamiseks üle maailma. Infokataloogid, messidel osalemine ja muud kanalid jäävad oma efektiivsuselt internetiturundusest kaugele maha. Põhjalikult ettevalmistatud koduleht aitab teil edukalt müüa oma tooteid väljaspool Eestit, leida partnereid ja vajadusel ka investoreid. Põhimõtteliselt on võimalik ettevõtte ekspordi arendamisega edukalt alustada vaid kodulehele tuginedes ja hiljem saadud kogemusega arvestades juba teisi kanaleid kaasata. (Internetiturundus ja eksport).

Kui soovite oma ettevõtte käivet suurendada ja jõuda uutele turgudele, siis ei pea te esimese asjana uusi müügiinimesi palkama või kontoreid avama. Hästi läbimõeldud internetikeskkond aitab vähendada müügi ja klientide hankimisega seotud kulutusi ning mõjub positiivselt tulemustele.

Vaadake kriitilise pilguga üle oma ettevõtte koduleht ja uurige, kuidas see efektiivsemalt tööle rakendada. Kodulehega tuleb tegeleda pidevalt. Kontrollige, et teie koduleht oleks leitav olulisemates otsingumootorites (Eestis on nendeks Neti.ee ja Google) ja milline on teie positsioon võrreldes konkurentidega. Jälgige, et leht oleks sihtgrupile sisuliselt ja tehniliselt jõukohane. Olge kasutajasõbralik ja tekitage külastajas usaldus oma ettevõtte vastu. Nii muutuvad külastajad klientideks ja koduleht efektiivseks turunduskanaliks.

On viimane aeg internetiturundusega alustamiseks. Rong juba liigub aga enamus rahvast on ikka veel perroonil.

Priit Kallas — 22. märts 2006.a

Vaata ka neid viiteid:

Igapäevase internetiturndus-doosi saate lugedes Sevenline internetiturunduse ajaveebi. Meie aja veebist leiate uudiseid, artikleid, nõuandeid, trende ja palju muud, mille ühiseks nimetajaks on internetiturundus. Meie aja veebi saate lugeda veebilehelt kui ka RSS-ina.