Reklaami jälgimine Soomes

DT blogist leidsin sellise loo, et Soomes kasutab otsingureklaami ligi pool ettevõtetest. Suurepärane! Nad ongi ju internetinduses üks juhtivamaid riike. Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida. Sama postituse lõpus on mingi kala.

Soome Reklaamijate Liit (Mainostajien Liitto) uurib iga kahe aasta tagant eri meediakanalite efektiivsust. Liitu kuulub üle 400 ettevõtte, kes annavad üle 80% Soome reklaamikäibest, see tähelepanuväärne organisatsioon tellis uuringu TNS Gallup’ilt. Kokkuvõte teatab, et internetireklaami jälgitakse Soomes üllatavalt vähe. Regulaarselt teeb seda vaid 15% üle 15-aastastest soomlastest, aeg-ajalt jälgivad veebireklaami umbes pooled soomlased.

Kui see number loeb inimesi, kes ütlevad, et nad jälgivad reklaami, siis on see suhteliselt mõttetu mõõdik. Kui see aga mõõdab internetireklaami nägevate inimeste arvu, siis on see tulemus vale. Üks või teine, tundub, et Mainostajien Liitto on pidanud mõttepausi. Kurb on aga asjaolu, et inimesed loevad seda informatsiooni ja noogutavad targalt kaasa.

Siia üks mõttetera kivisse raiumiseks: tarbija käest ei ole mõtet küsida, kas reklaam mõjutab teda. Enamasti on vastuseks ei ja see on vale vastus.

3 thoughts on “Reklaami jälgimine Soomes”

  • Sõltub vist, kuidas defineerida pidevalt. 50+15% on 65% elanikkonnast. Internetti kasutas Soomes vist uuringu tegemise ajal ~80% elanikkonnast. Seega on küsimus vaid selles, kas tõesti suudab see vahe, umbes 15% elanikkonnast ilma reklaamita netti kasutada 🙂 Pole uuringut lugenud, võimalik, et seal oli ka mõni alajaotus, mis selle 15% ära katab.

  • Postitust kirjutades ma tuulasin tükk aega, et leida uuringu algtekst, aga näib, et seda pole avalikuks tehtud. Mainostajien Liitto on vaid avaldanud lakoonilise 2-leheküljelise pressiteate (PDF). Tasub vaid loota, et ajakirjanik vahendas liidu infot õigesti…

    Mina sain allikatest ikka nõnda aru, et 15% küsitletud soomlastest vastas küsimusele "Kui sageli/palju netireklaami jälgite?", et "pidevalt (sageli)." Ning 50% küsitletud soomlastest vastas "aeg-ajalt (harva)".

    Seega, jutt ei käi reklaami tahes-tahtmata nägevate soomlaste hulgast.

    Muus osas avaldaksin mitte-meediaeksperdina tagasihoidlikku isiklikku arvamust, et inimeste sisetunnet ei maksa ka liialt põlata. Märksõnadeks siinkohal näiteks bänneripimedus ja AdBlock.

  • Mina arvan, et otsingus enda reklaamimine on hoopis kahjulik. Kui inimene klikib mõnda aega otsingutulemuse asemel reklaamile, siis otsingusüsteemi loogika ütleb, et seda otsitulemust pole vaja kuvadagi, see kedagi ei huvita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *