Kiire.ee intervjuu

Möödunu pika nädalavahetuse jooksul sai avalikuks selline sait nagu kiire.ee. Oma ülesehituselt craiglist.org keskkonnalt innustust saanud kuulutustesait tundub esmapilgul päris huvitav. Priit saatis päris mitmetele ajaveebnikele palve oma saiti arvustada. Mina ja mitmed teised ka tegid seda.

Ma neelasin selle konksu natukene sügavamalt alla ja otsustasin täpsemalt selgitada, millega on tegemist. Allolev on meie mõningase mailivahetuse tagajärg.Monday Media ei ole just kõige tuntum ettevõte. Kes on tegijad kiire.ee ettevõtmise taga?

Hetkel on ametlikult selle ettevõtte taga ainult Priit Vaikmaa, kuid tegelikult on kiire.ee projekti taga mitu head programmeerijat ja nõustajat minu tutvusringkonnast.

Kust tuli mõte teha veel üks kuulutuste leht? Neid on ju tegelikult päris palju.

Mõte kiire.ee teha tekkis mul 2005 aasta detsembris EBSi e-äri loengus. Pärast esialgse idee vormimist vaatasime palju ringi mujal maailmas, et kuidas on seal asju tehtud. Leidsime oma nišši, mis oli Eestis veel tühi. Meie nišš on linnainimene, kes soovib mugavalt asju osta-müüa samas linnas elavale inimesele.

Mille poolest hakkab kiire.ee erinema näiteks Kuldsest börsist ja teistest kuulutustulpadest internetis?

Erinevuseks on kindlasti see, et kiire.ee on mõeldud esialgu ainult Tallinna inimestele. Kiire.ee hakkab tegutsema linnades, kus elab vähemalt ligi 100 000 inimest, väiksemates piirkondades on raske saavutada kriitilist kasutajate arvu. Lähitulevikus avame lehe ka Tartus. Pean ise suurimaks erinevuseks ka seda, et meie teenus on kujunduse mõttes palju sõbralikum, kust puuduvad vilkuvad bännerid ja keeruline lingisüsteem. Üritame kiire.ee muuta kõige lihtsamini kasutatavaks kuulutustetulbaks Eestis

Eestis pole isegi kaugekõnesid. Kas selline segmenteerimine tasub end ära? Me oleme ju vaid murdosa mõne suurlinna rahvastikust.

Eesti puhul tulevad mängu vahemaad. Vaevalt on Lasnamäel elav kiire.ee kasutaja huvitatud sõitma saaremaale vaatama näiteks mobiiltelefoni, talvejopet, kasutatud surfivarustust. Eesti on võibolla rahvastiku poolest väike, kuid pindala poolest sama suur kui Holland. Kasutajatel on ikka mugavam asju ajada nendega, kes asuvad tema kodulinnas. Vahemaad pole samas olulised suuremate esemete müügil nagu autod.

Kas on mingeid eeskujusid?

Jah, eeskujusid on meil palju. Näiteks Craigslist.org, mis on saavutanud USA-s fenomenaalse edu tänu oma lihtsusele. Lisaks veel palju teisi edukaid müügikeskkondi nagu näiteks eBay, mobile.de, gumtree.co.uk, marktplaats.nl. Selles vallas on tegelikult päris tihe konkurents, kuid samas on ka turg suur ja lai.

Foorum tundub olevat asjalik lisa. Kas on ka muid kogukonna edendamiseks mõeldud vahendeid?

Oleme pannud lootused ka veel näiteks leiubüroo, tutvumise, kommuuni rubriikide peale, et inimesed neid aktiivselt kasutama hakkavad. Mina näiteks ei teagi kas Tallinnas on kuskil leiubürood kuhu viia leitud asju, kuid nüüd saab leitud-kaotatud asjade kuulutused panna kiire.ee keskkonda. Usun, et need rubriigid aitavad meil tekitada lehele kogukonna.

Kui palju aega kulus idee elluviimisele?

Eelmise aasta lõpus võtsin osa EBSis e-äri loengust, kus oli vaja teha koolitöö. Juhuslikult sattusin antud idee peale. Esitlesin seal projekti kiire.ee. See oli enne 2005 aasta jõule. Alates möödunud aasta detsembrist olengi selle projektiga tegelenud.

Kas on kasutatud ka mingeid erilisi tehnilisi lahendusi? Milline on tehniline põhi.

Kasutame PHP skriptimiskeelt ja MySQL andmebaasi. Usume, et open-source (vabavara) tarkvara abil on võimalik väga suuri ja töökindlaid süsteeme arendada. Isegi Yahoo! kasutab PHP-d oma tohutute veebisüsteemide programmeerimiseks. Lähitulevikus on juba plaanis hakata kiire.ee-le uut tarkvaraplatvormi programmeerima, mis peab toetama laienemist ja äriteenuste pakkumist firmaklientidele.

Millised võiksid olla äriklientide teenused? Rubriikideks ilmselt kinnisvara, autod ja töö?

Äriklientidele on kõige olulisem teenus kuulutuste hõlbus sisestamine. Eesmärk on pakkuda äriklientidele võimalust sisestada kuulutusi kiire.ee keskkonda automaatselt otse firma enda andmebaasist kasutades selleks XML feedi. See tähendab, et kui autofirmasse tuleb müüki uus auto siis ilmub selle kohta koheselt ka kuulutus kiire.ee keskkonnas. Väikefirmadel kellel puuduvad andmebaasid saavad tulevikus kasutada kiire.ee keskkonna andmebaasi ning kuvada neid kuulutusi ka oma kodulehel. Lisanduvad veel SMS ja mobiiliteenused.

Oletan, et tegemist on kommertsprojektiga ja lehel on öeldud, et kiire.ee reklaamivaba online-kuulutamise keskkond Kuidas see raha hakkab sisse tooma?

Jah, praegu on kuulutamine tasuta kõikides rubriikides. Raha kavatseme teenima hakata alles siis kui teenusel on juba piisavalt palju kasutajaid. Tõenäoliselt muutub pikemas perspektiivis kuulutamine tasuliseks ainult kolmes rubriigis – Tööpakkumised, liiklusvahendid ja kinnisvara. Kiire.ee kuulutamise hinnad tulevad soodsamad kui näiteks Auto24 või City24-l. Alustame väikese tasu võtmist kõigepealt tööpakkumiste rubriigis, kuid alles siis kui lehel on vähemalt 10 000 kasutajat päevas. Kindlasti ei kavatse me hakata avaldama vilkuvaid reklaamibännereid.

Kas mingeid kasutajale tasuta mudeleid ei ole õnnestunud leida? Vastasel juhul on ju erinevus börsist vaid kosmeetiline ja AdBlock aitab ka selle vastu võidelda.

Tasuta mudelid on reklaamil põhinevad teenused. Kuna Eestis ei ole veel efektiivset reklaamisüsteemi siis seda kahjuks ei õnnestu ellu viia. Kiire.ee enamus rubriikides jääb kuulutamine alatiseks tasuta. Tasuliseks muutuvad pikemas perspektiivis ainult suured müügiartiklid nagu kinnisvara ja autod.

Milline on tulevikunägemus? Kuhu tahate välja jõuda?

Pikaajaline nägemus on see, et kiire.ee avatakse igas Euroopa, USA ja Aasia linnas, kus elab vähemalt 100 000 inimest. Välismaale laienemine eeldab globaalse brändinime väljatöötamist. Hetkel pole uue nime peale veel mõelnud. Esialgu on meil esmatähtis Tallinna leht tööle saada.

Kas julged prognoosida, millal te selle eesmärgi saavutate?

Ma arvan, et mõttekas ei ole siseneda igasse linna, kus elab vähemalt 100 000 inimest. Filtriks saab kindlasti veebikasutajate hulk konkreetses linnas. 2007 aasta alguseks oleme laienenud juba mitmesse linna väljaspool Eestit. Kõigepealt peab ennast tõestama Tallinna leht.

6 thoughts on “Kiire.ee intervjuu”

Comments are closed.